Czy możliwe jest, aby podróżowanie transportem publicznym było: wygodne, szybkie i dostosowane do indywidualnych potrzeb? Według najnowszej koncepcji zrównoważonej mobilności pod marką Superbus oczywiście, że tak!
Superbus to koncepcja przeciwstawiająca niewygodny, wolny, zatłoczony transport publiczny rozwiązaniu, które brzmi jak sen. Nowoczesne pojazdy elektryczne (o długości 15 metrów, z 8 drzwiami z każdej strony i 23 miejscami siedzącymi), nowy typ dedykowanej infrastruktury i logistyka przyszłości – to pomysł na uzupełnienie oferty transportu publicznego o zupełnie nową jakość.
Superbus to pojazd elektryczny zasilany energią zgromadzoną w akumulatorach litowo – polimerowych. Co ciekawe, w zespole projektowym Superbus znalazła się Dr. ing. Antonia Terzi, była szefowa zespołu aerodynamiki w jednym z zespołów Formuły 1 – BMW Williams. Nie dziwi więc fakt, że w Superbus zastosowano system odzysku energii kinetycznej wytwarzanej podczas hamowania (na wzór systemu Kers).
Jedną z najważniejszych cech tego innowacyjnego projektu jest nakierowanie na indywidualne potrzeby klienta i duża elastyczność w podejściu do czasu podróży, godzin jej rozpoczęcia a także tras, po których ta podróż będzie się odbywać. To od pasażerów zależy wybór tych opcji. Superbus nie ma ustalonego harmonogramu, działa na zasadzie transportu na żądanie, za pośrednictwem centralnego systemu optymalizacji trasy. Tak więc pojazd przewozi pasażerów od celu do celu (działając na zasadzie publicznej taksówki).
Duży nacisk postawiono na bezpieczeństwo podróży. Superbus został wyposażony w systemy wykrywania przeszkód (za pośrednictwem urządzeń radarowych i elektronicznego systemu naprowadzania). Charakteryzuje się także dużą zwrotnością i potężną siłą hamującą (co jest szczególnie ważne, biorąc pod uwagę fakt, że może rozpędzić się do 250 km/h).
Superbus został zaprojektowany przede wszystkim po to, aby zapewnić rewelacyjne doświadczenia z podróży. Komfort z jazdy jest porównywalny do podróży luksusowym sedanem. Dwa różne typy wnętrza kabiny są przeznaczone dla osób podróżujących w pojedynkę lub w grupach. Ergonomiczna konstrukcja wnętrza i komplet multimedialnych urządzeń dla każdego pasażera sprawiają, że jazda Superbus to nie lada doświadczenie.
Z pewnością na codzienną jazdę tymi pojazdami przyszłości musimy jeszcze poczekać. Na razie idea Superbus jest rozwijana i testowana w Holandii. W planach jest jednak rozwój sieci w innych krajach Europy i świata.